10 pravidel jak zefektivnit e-mailovou komunikaci
Může se zdát, že komunikaci prostřednictvím e-mailů začínají postupně nahrazovat modernější prostředky (Instant Messengery, chaty, nástroje projektového řízení, komunikační platformy jako je Slack, apod.). Opak je ale pravdou, neboť komunikace prostřednictvím e-mailu, měřená v počtu přijatých a odeslaných zpráv, má stále vzrůstající tendenci. Podívejme se na 10 pravidel, jak komunikovat e-mailem efektivně a jaká jsou pravidla e-mailové etikety:
- Dobrý předmět e-mailu zvyšuje pravděpodobnost jeho přečtení Mnoho pisatelů se často zaměřuje pouze na tělo e-mailu. Někdo dokonce předmět e-mailu ani nevyplňuje, nebo se v předmětu objevují slova jako „Prosba“, „Zápis“, „Informace“, „Projekt XY“. Kromě vašeho jména je ale předmět to jediné, co příjemce e-mailu uvidí spolu s ostatními desítkami ostatních e-mailů. Dobře napsaný předmět je jako novinový titulek, který příjemce přesvědčí o tom, že si právě váš e-mail zaslouží jeho pozornost. V případě krátkého vzkazu, nebo ukončení diskuse používám v předmětu anglické zkratky NRN (No Response Needed), tedy že nepotřebuji aby příjemce odpovídal, stačí jen když zprávu vezme na vědomí. V případě rychlých a urgentnějších e-mailů píši celý obsah vzkazu jen do předmětu a ukončím ho zkratkou EOM (End Of Message) a tělo e-mailu pak zůstává prázdné. Např. „Týmová schůzka bude dnes až od 14:00 [EOM]“. Správný předmět by měl ideálně obsahovat i požadovanou akci příjemce.
- Dvakrát (nebo raději třikrát) zvažte, jestli chcete skutečně kliknout na Odpovědět všem (Reply to All) Hromadnými e-maily se většinou jejich odesilatelé chtějí určitou formou jistit, vytvořit si alibi, nebo se zbavit odpovědnosti. Ze své podstaty ale hromadné e-maily generují násobně větší množství komunikace a mají tak dopad na produktivitu všech účastníků. Pokud má e-mail více příjemců, nejde se rovnou k řešení problému, ale lidé si nejprve vymezují pozice a postoje, nepíší jasná fakta a kvůli zahrnutí některých příjemců (třeba šéfa) spíše chodí tzv. okolo horké kaše. To samo o sobě prodlužuje čas řešení a generuje další a další e-maily. Dobře proto zvažte, zda skutečně potřebujete odpovídat všem. Před odesláním odpovědi si prohlédněte seznam adresátů a pokud pro některé není další text už relevantní, odmažte je. Pokud máte i tak nutkání používat tlačítko Odpovědět všem, můžete si nainstalovat tento doplněk, který vám tlačítko úplně skryje. Případně pošlete odkaz těm, kterým by se tento zlepšovák mohl hodit.
- Více adresátů dávejte do skryté kopie Pokud už musíte odeslat e-mail většímu počtu adresátů, vložte je všechny do skryté kopie (Bcc). Tento přístup má dvě výhody: 1. Nebudete tím bez souhlasu prozrazovat e-mailové adresy ostatních příjemců. 2. Prakticky tím zamezíte, aby někdo použil možnost Odpovědět všem, protože se e-mail každému příjemci bude zobrazovat jako by byl odeslán jen a pouze jemu.
- E-maily adresátů doplňte až jako poslední krok Obzvláště pokud má váš e-mail větší důležitost, sdělujete jím citlivější informace, nebo by nebylo vhodné, aby se obsah dostal do nesprávných rukou. Napište si nejprve obsah e-mailu a adresáty doplňte až jako poslední krok před odesláním. E-mail bez adresátů totiž nejde (ani omylem) odeslat; e-mailový klient vás na to upozorní.
- Začněte naladěním kontextu Pokud začínáte psát nový e-mail, nebo když si s příjemcem nevyměňujete e-maily pravidelně, je dobré začít informací o kontextu, aby příjemce rychleji pochopil souvislosti a tím i obsah vaší zprávy. „Prezentoval jsem vám nabídku softwaru minulé úterý“, „Píšu ohledně další fáze projektu, na kterém jsme společně pracovali“, apod.
- Nepoužívejte VELKÁ PÍSMENA Pokud nějaký text napíšete velkými písmeny (kapitálkami), přeloží si to většina adresátů jako e-mailovou formu křičení. A pokud na někoho zvyšujete hlas, začíná se odpojovat logicky smýšlející část mozku a ke kormidlu přichází ta „šimpanzí". Konverzace pak má tendenci gradovat a snižuje se pravděpodobnost dohody. Kromě zbytečné výměny emocí, které řešení problému nepomáhají, to také znamená, že si vyměníte mnohem více e-mailů, než je skutečně nutné pro vyřešení podstaty problému.
- Emotivně laděné e-maily neodesílejte ihned Pokud ve vás přečtený e-mail nastartuje negativní emoce, udržte se a neodpovídejte hned. Nebo pokud si nemůžete pomoci, klidně si odpověď napište, ale rozhodně ji neodesílejte. Uložte si ji jako koncept a vraťte se k němu třeba za hodinu. Ve většině případů pak s chladnou hlavou stejně celý e-mail přepíšete. Zvažte, jestli v tomto případě není danému člověku lepší zavolat, nebo se s ním sejít. E-mail totiž snese mnohem více emocí, než přímá komunikace. Pro tento případ doporučuji si v Gmailu, nebo i Outlooku nastavit možnost vrátit odeslaný e-mail. Během nastaveného intervalu můžete ještě odeslání zrušit.
- Short and sexy Možná s tím budete mít mentální problém, ale v efektivní e-mailové komunikaci si můžete odpustit zdvořilostní fráze, zdlouhavá představení a protože příjemce vidí, kdo mu e-mail odesílá, nemusíte ani každý e-mail podepisovat (nebo snad připojovat celý oficiální podpis). Využívejte odrážkových/číslovaných seznamů, důležité věci zvýrazněte tučně, ať je e-mail krátký a přehledný. Ideálně v úvodu e-mailu uveďte, co od příjemce budete potřebovat. Nesnažte se jedním e-mailem pokrývat více odlišných témat, nebo plynoucí konverzace využívat k řešení jiných oblastí.
- Neměňte výchozí fonty Informace o použitém fontu se dost často ztratí cestou, protože každý systém fonty interpretuje jinak. Nemá smysl se proto s volbou fontů vůbec unavovat.
- Přemýšlejte nad přílohami Ať zvedne ruku ten, kdo ještě nikdy v životě neodeslal e-mail, ve kterém se odkazuje na přílohu, kterou do e-mailu nakonec nevložil? Zkontrolujte si proto před odesláním, že jste přiložili všechny zmiňované přílohy. Služby jako MailButler, nebo vestavěné možnosti vašeho e-mailového klienta umí analyzovat text e-mailu a pokud v něm najdou frázi, která zmiňuje přílohy a žádné přílohy nejsou přiloženy, upozorní vás na to. Zvažte také jestli je vhodné do e-mailu vkládat velké přílohy. Ty můžete vložit do některé z cloudových služeb (Evernote, Dropbox, Google Drive, OneDrive, apod.) a do e-mailu připojit pouze odkaz.
Přečtěte si také jakých chyb se dopouštíme při práci s e-mailovou schránkou. Nechte se inspirovat klasickou papírovou poštou, neboť práce s e-mailem je jednou z hlavních činností, která konzumuje náš produktivní čas.
Pokud chcete ušetřit čas nejenom při zpracování e-mailové korespondence a získat až 8 hodin týdně, stáhněte si zdarma e-book Zkroťte svých 12 časožroutů a získejte zpět den pro sebe.